maandag 28 november 2016

Pieter Langedijk komt tot bloei bij RKC


Pieter Langedijk (22) leek voorbestemd om naam te maken bij Sparta. Het liep echter anders. De linker aanvaller moest een stap terugdoen, maar is daardoor wel uitgegroeid tot een belangrijke spil in de wederopstanding van RKC.

Na drie zware jaren, waarin RKC degradeerde en twee seizoenen lang bivakkeerde in de kelder van de Jupiler League, wordt er eindelijk weer gelachen in Waalwijk. De club, die de afgelopen jaren ook nog eens werd geteisterd door financiële problemen, is uit het diepe dal geklommen en staat inmiddels op de negende plaats in de competitie, net onder de plaats die play-offdeelname garandeert. “Daarom is het zuur dat we de vorige wedstrijd tegen FC Den Bosch verloren (0-2)”, zegt Langedijk, die met vijf goals en zes assists in dertien wedstrijden een groot aandeel heeft in de huidige successen. “Anders hadden we er nu nog beter voorgestaan.”

Opgroeien op het Kasteel

“Ik ben bij Excelsior Maassluis begonnen met voetballen en stond eigenlijk altijd al op de linkervleugel. Ik kan mijn mannetje passeren, heb een goed schot en kan een wedstrijd beslissen met een goal of assist. Ik moet nog wel beter worden in het meeverdedigen en moet rustiger aan de bal worden, waardoor ik vaker de juiste keuzes ga maken.”

Langedijk werd halverwege het vorige seizoen door RKC transfervrij overgenomen door Sparta, de club waar hij in 2005 terechtkwam. Na het doorlopen van vrijwel de gehele jeugdopleiding, debuteerde hij op 17 augustus 2013 thuis tegen VVV Venlo in de hoofdmacht van de Kasteelclub. “Wat dat betreft heb ik een hele leuke tijd gehad bij Sparta. Alles was goed geregeld, in de jeugd werd je altijd opgehaald door een Spartabusje om naar de training te gaan en als je op een dag twee keer moest trainen, kon je tussendoor op de club leren voor school. Ik probeerde naar iedere thuiswedstrijd van de club te gaan. Dat je op een vol Kasteel mag debuteren in het eerste, daar doe je het uiteindelijk ook allemaal voor, dan is dat heel speciaal.”



Verkeerde trainers

Langedijk begint goed bij het eerste elftal en speelt na zijn debuut nog 22 wedstrijden in het dan al lopende seizoen 2013-2014, waarin hij vijf doelpunten maakt. Toch komt er op een gegeven moment de klad in zijn prestaties. “In mijn eerste seizoen heb ik vooral in het begin veel gespeeld. Dat was in het jaar dat we bijna alles verloren (Sparta eindigde destijds 16e red.), maar waarin ik best prima speelde.” De coach van toen, Adrie Bogers, werd vanwege de slechte resultaten nog voor de Kerst ontslagen. Gert Kruys zou het stokje van hem overnemen. Onder zijn leiding begon het verval van Langedijk. “Ik lag er eventjes uit vanwege een enkelblessure. Toen ik weer net fit was, werd Kruys aangesteld. Ik speelde in het begin wel, alleen werden de prestaties niet beter, waardoor ik uiteindelijk werd geslachtofferd.”

Lang zou Gert Kruys niet bij Sparta blijven. Ruim een jaar later werd hij zelf op straat gezet. Alex Pastoor werd zijn vervanger. Helaas voor Langedijk zaten meer speelminuten er niet in. In het seizoen 2014-2015 zou hij slechts negen competitiewedstrijden spelen. “Tegen die tijd had RKC al belangstelling in mij getoond”, vertelt Langedijk. “Mijn contract bij Sparta liep af, maar ik wilde het toch nog proberen bij de club. Na lange gesprekken heeft Leo Beenhakker besloten om destijds mijn contact te verlengen, met een jaar. Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik er alles aan moest doen om me terug te knokken in het eerste. Dat doe je natuurlijk ook al wel, maar nu moest ik echt laten zien wat ik allemaal kon. Ik begon goed, want ik werd topscorer van de voorbereiding. Maar Sparta haalde een nieuwe linksbuiten (Loris Brogno red.) en de verwachting was dat hij zou gaan spelen.”

Na een paar wedstrijden in het nieuwe seizoen, raakte Brogno geblesseerd en kreeg Langedijk tegen FC Den Bosch de kans om Pastoor van zijn kunnen te overtuigen. Met een goal en twee assists gaf hij die wedstrijd zijn visitekaartje af. Genoeg was het niet. “Na die wedstrijd was iedereen positief en was het allemaal leuk. Een week later, op de laatste dag van de transferperiode, haalde Sparta er nog een nieuwe buitenspeler bij en dan voel je als jonge speler de bui al hangen. Nog een week later zat ik op de bank van het tweede elftal. Zo hard kan het dus gaan. Of ik de verkeerde trainers ben tegengekomen is moeilijk te zeggen. Misschien wel, het kan ook aan mij liggen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik meer had moeten spelen, maar daar doe je nu niks meer aan. Onder Pastoor presteerde Sparta goed, dus had je niets in te brengen. Het werd wel tijd om te vertrekken.”

RKC klopt dan bij je aan. Op dat moment staan ze een na laatste. Waarom kies je voor een club die het op dat moment zo moeilijk heeft?

“De club volgde mij natuurlijk al wat langer. Remco Oversier (algemeen directeur van RKC red.) had veel vertrouwen in me. Ze kenden me natuurlijk vanuit de jeugd, ik heb best veel wedstrijden tegen de RKC-jeugd gespeeld, en ze hebben ook een paar wedstrijden bij de beloften van me gekeken. Verder kende ik trainer Peter van den Berg al vanuit zijn tijd bij Sparta. De belangrijkste reden voor mij om naar RKC te gaan was het goede plan wat ze met me voorhadden. Veel wedstrijden spelen, me ontwikkelen en dan een mooie stap vooruit maken.”

Afbeeldingsresultaat voor pieter langedijk RKC

In hoeverre was jij al bekend met RKC?

“Eigenlijk niet zo, totdat Adnan Bajic bij RKC ging spelen. Hij is een goede vriend van mij en vertelde veel over de club. Ik ging daardoor ook weleens kijken. Daar bleef het ook wel bij. Toen ik opgroeide was RKC altijd een stabiele eredivisieploeg en in mijn ogen horen ze daar nog steeds thuis. Daarom is het mooi om voor RKC te spelen. Je wil de club eigenlijk gewoon omhoog trekken.”

Wat voor groep trof jij aan?

“We hadden een leuke groep, alleen wel erg jong. Er hing ook altijd wel een leuke sfeer, ondanks de mindere prestaties. Alleen je merkte wel dat het een aangeslagen groep was en dat is ook logisch als het al jaren niet goed gaat.”

Hoe kijk jij terug op het afgelopen seizoen?

“Vanuit RKC gezien was het een lastig jaar. Er was weinig geld en met de schulden die de club had was het lastig om bovenin mee te kunnen draaien, laat staan om ergens voor mee te doen. RKC moest wat dat betreft weer helemaal opnieuw beginnen en dat merkte je aan alles. We toen al veel talentvolle spelers, maar er was te weinig balans. We hadden een hele jonge groep en als er dan een keer tegenslag was stortte meteen het hele team in elkaar. Zover ik kan oordelen, speelden we vaak redelijke wedstrijden maar bleven de resultaten uit. Neem de uitwedstrijd tegen VVV Venlo. We speelden een uur lang heel goed, stonden 3-1 voor en verloren alsnog met 4-3. Maar goed, als dat blijft gebeuren is het op een gegeven moment ook geen toeval meer.”

En vanuit jezelf gezien?

“Voor mij was het een positief seizoen. Ik kwam hierheen om wedstrijden te spelen en dat is gelukt. Ik begon meteen in de basis, ondanks dat ik hier pas een keer had meegetraind en scoorde bij mijn debuut tegen Achilles’29 (1-1). Ik speelde alles, scoorde veel en was belangrijk voor het team. Dat is uiteindelijk wel wat je wil zijn als speler.”

Sparta werd dat seizoen kampioen. Hoe vond je het dat de club zonder jou de titel pakte?

“Dat was ook heel apart. Toen ik de huldiging terugzag had ik ook wel het gevoel van ‘wat was het kicken geweest om daarbij te zijn’. Maar uiteindelijk moet je gewoon voor jezelf kiezen. Ik weet ook wel dat ik, als ik was gebleven, waarschijnlijk bijna niet had gespeeld. Dan was het ook niet echt mijn kampioenschap. Ik gun Sparta de titel wel, want ik heb daar wel een leuke tijd gehad. Sparta hoort ook gewoon in de Eredivisie thuis. Spijt van mijn keuze om te vertrekken heb ik niet. Hier speel ik mijn wedstrijden en heb ik me goed ontwikkeld.”

Zou je het wat dat betreft nog een keer bij Sparta willen proberen?

“Op dit moment niet. Ik ben daar toch met een naar gevoel weggegaan. Het positieve uit de lange tijd dat ik daar zat, is wat dat betreft weggeëbd. Maar niemand kan in de toekomst kijken en wie weet wat er gebeurt als ze nog een keer interesse in me hebben. Sparta blijft natuurlijk wel een hele mooie club.”

RKC heeft het de afgelopen jaren ook financieel heel zwaar gehad. Heb jij er ooit aan getwijfeld of de club zou omvallen?

“Nee, eigenlijk niet. Remco Oversier hield ons altijd goed op de hoogte van alles. Hij sprak altijd vol vertrouwen dat de problemen opgelost zouden worden. Nu zijn ze ook bijna allemaal opgelost. Ik vind het echt heel knap wat hij voor elkaar heeft gekregen. In oktober moest hij de Waalwijkse gemeenteraad ervan overtuigen dat het stadion (dat van de gemeente is red.) verkocht moest worden. We waren ook met de hele selectie bij die raadsvergadering. Hij heeft alles heel goed uitgelegd. Hij was zo duidelijk. Van zo’n vergadering zelf word je niet heel veel wijzer. We wisten toch al hoe alles in elkaar zat. We hadden ook niet veel aan alles wat die raadsleden zeiden. Uiteindelijk is wel gebeurd wat Remco voorspelde. De gemeenteraad heeft ingestemd met de verkoop van het stadion, waar nu over mag worden onderhandeld.”

Sportief gaat het dit seizoen in ieder geval stukken beter. Wat zijn de verklaringen daarvoor?

“De belangrijkste reden is dat er meer balans is in de selectie. Er zijn met Serginho Greene, Roel van de Sande en Johan Voskamp meer ervaren spelers aangetrokken. Daardoor gebeuren er in een wedstrijd niet zo snel meer van die gekke dingen, we raken de kluts niet meer kwijt. De kwaliteiten waren er vorig seizoen soms ook al, maar nu nog meer. We voetballen een stuk beter en dat is voor de supporters, die het ook niet makkelijk hebben gehad de afgelopen jaren, ook wel weer eens fijn.”

Wanneer is voor jou dit seizoen geslaagd?

“Als wij de play-offs halen. Daarom is het jammer dat we niet van FC Den Bosch konden winnen. We misten met Nando Wormgoor en Steef Nieuwendaal twee belangrijke spelers, maar dat mag geen excuus zijn. We hadden gewoon een totale off-day. We draaiden goed mee in de strijd om de twee periode en nu moeten we in de achtervolging.”

RKC heeft inmiddels ook de optie in je contract gelicht waardoor je tot de zomer van 2018 vastligt. Wat is het idee daarachter?

“Ongeveer een week geleden werd ik door de directeur naar binnen geroepen en vertelde hij dat ze mijn optie gingen lichten. Die was opgenomen in mijn contract dat ik hier in het begin tekende en als ze die willen lichten, heb je niks te zeggen. Ik ben er natuurlijk wel blij mee. Het was ook wel te verwachten. Maar ik ben eigenlijk van plan om na dit seizoen een stap omhoog te maken. Waar mijn plafond ligt, vind ik moeilijk te zeggen. Ik hoop op in ieder geval op een club in de eredivisie. Door de optie te lichten, kan RKC nog wat aan me verdienen. Zo heeft de club er ook nog wat aan als ik vertrek. Dat zou de ideale situatie zijn.”

Bron site "de verslaggever"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten